Followers

Powered by Blogger.

>> Tuesday, December 20, 2011

Dalam buadaya, err.. budaya Melayu, perkataan musibat adalah satu kata caci-maki atau kata menyumpah (bukan menyampah ye) yang memberi makna orang yang tak berguna, memberi masalah dsb. Mari kita lihat definisi dari urban dictionary: Tabooo: Often used to swear at a person or when unhappy.Bastard,hopeless,danm. "Musibat kau! Kau bunuh kambing aku!" means "Damn you! You killed my goat." Saya mengubah sedikit ayat di atas dan tidak berhasrat untuk berkongsi pautannya. Ada juga insan artis yang bernama Musibat Khan yang agaknya berasal dari salah satu negara di benua kecil India. Situs nya juga berjudul deviant art. Saya kira musibat ni dari perkataan musibah (diakhiri ta marbuthah). Di blog ni, saya akan ceritakan sebanyak mungkin musibah dan ujian yang telah dan sedang saya lalui agar dapat dijadikan pengajaran pada para pembaca. Saya juga bermaksud menjadikannya sebagai hibah yang harus sebagai usaha nahi munkar saya agar terselamat manusia lain dari menjadi mangsa penipu dan pengapur (bukan pengapir) serta orang-orang dan badan-badan yang suka mengambil kesempatan. Ia juga bermaksud menyelamatkan kaum putar alam tu dari diri mereka sendiri agar mereka berhenti atau diberhentikan dari kerja jahat mereka. Saya tidak berniat menyusunnya dengan kronologi, bergantung pada mood dan ingatan saya. Tapi saya akan mulakan dengan yg terkini. Saya pernah terjumpa beberapa blog terutama dari negara jiran Indonesia mangsa-mangsa musibah yang membubuh link donation atau derma. Saya kira kalau tujuannya untuk benar-benar mendapat bantuan, apa salahnya. Kalau betul mereka memerlukan satu bail-out. Iyah, tergantung pada niatnya begitu.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP